Čo v tábore robíme?

Za dva alebo tri týždne sa toho v prírode dá stihnúť veľa. Môžeme sa pochváliť, že máme v tábore pestrý program. Skautský táborový program má však aj hlbší zmysel. Cez neho sa snažíme zdokonaľovať v samostatnosti, viac spoznať prírodu i seba, učiť sa nové veci, ale aj prehlbovať priateľstvá. Rozvíjame svoj duchovný rozmer, učíme sa spolupracovať, prekonávame svoje limity a lenivosť.

Prísnymi slovami sa program dá rozdeliť na tri časti - práca (služba v kuchyni, stavanie tábora), výcvik (plnenie skautských výziev, odboriek, stupňov skautského chodníka) a zábava (šport, výlety, kúpanie, táboráky). No nájdu sa medzi nami i takí, ktorým je zábavou i práca i výcvik.

Denný režim

Vstávame okolo 7:15 (služba skôr), nasleduje hygiena, upratovanie, raňajky a nástup, kde je vyhlásený program na deň. Okolo šiestej večer sa ideme umyť, potom nasleduje večera a večerný nástup - zhodnotenie dňa. Večerný program je voľnejší, často znie gitara alebo sa hráme.

Nástup

Nástupy

Na nástupy si obliekame skautskú rovnošatu, nech to nejako vyzerá. Stojíme po družinách na táborovom námestí okolo stožiara, na ktorý ráno vyťahujeme štátnu vlajku za spevu skautskej hymny a večer ju zase stiahneme.

Po rannom nástupe ešte bodujeme poriadok v stanoch.

etapovka

Etapová hra

Je nosným prvkom tábora. Tábory bývajú dokonca podľa nej pomenované. Ide o súťaž družín vo viacerých rôznych hrách, spojených jedným motívom, napríklad na indiánsku, dobyvateľskú či historickú tématiku (Pocahontas, Narnia, Alica v krajine zázrakov, Atlantída, Špióni a podobne). Často si vyrábame kostýmy a rekvizity, aby hra bola čo najpútavejšia. Etapovka zvyčajne končí pokladovkou, dlhým výletom (často aj s prespaním mimo tábora), počas ktorého treba plniť drobné úlohy a na ich základe nájsť poklad. Samozrejme víťazí družina, ktorá ho nájde prvá.

Výlet

Výlety

Spoznávame okolie táboriska na jednodňových výletoch. Nenecháme si ujsť ani miestne atrakcie - hrady, zámky, jaskyne, prírodné zaujímavosti. Ak sa dá, navštívime aj plaváreň či kúpalisko, aby sme sa poriadne poumývali.

Lukostreľba

Šport a hry

Okrem obľúbeného futbalu hráme ringo, lakros, frisbee, baseball, bedminton alebo strieľame z luku. Hráme rôzne hry v teréne, v lese, v potoku. A nebojíme sa ani tmy počas nočného prepadu.

Programové nášivky

Odborky a výzvy

Skautský chodník a jeho úlohy, ktoré plníme počas roka, obohacujú odborky a výzvy a tábor je vhodné miesto na ich plnenie. Obľúbené sú napríklad 3 orlie perá (24 hodín mlčať, hladovať a byť osamote), pre starších chlapcov je tu výzva Výsadok (radcovská cesta - z neznámeho miesta sa musia vrátiť do tábora v noci). Z odboriek sú na tábor vhodné Práca s drevom, Kuchár, Táborník či Zálesák. Za splnenie úloh získavame nášivku, ktorú si prišijeme na pravý rukáv skautskej košele.

Prespanie mimo tábora

Ak je dobré počasie, družiny sa niekedy odoberú na svoje družinové miesto aj na noc. Družinové miesto je lesná skrýša, kde sa majú deti možnosť nerušene porozprávať, niečo si uvariť či opiecť, spriadať plány do budúcnosti či len tak oddychovať. Spí sa pod "širákom", teda pod holým nebom, prípadne pod jednoduchým, deťmi zhotoveným prístreškom.

Indiánske lapače snov
Spoločenské hry

Keď je voľno alebo prší

K dispozícii máme spoločenské hry ako Osadníci z Katanu, Carcassonne, šach, kartové hry a podobne. Čitatelia si vyberajú nejakú knihu či časopis zo skromnej táborovej knižnice. Nezabúdame ani na tvorivosť a pre radosť si vyrábame rôzne ozdoby, maľujeme, vyrezávame alebo zhotovujeme niečo z dreva a iných prírodnín.

Táborák

Táboráky

Táborákov nie je veľa, zvyčajne sú tri. Dodržiavame tradície slávnostného zapaľovania ohňa, pri táboráku neopekáme. Veľa spievame pri gitare, pozeráme sa na komické vystúpenia družín, vyhodnocujeme skautský rok a oceňujeme tých, ktorí dosiahli významný pokrok na svojom skautkom chodníku.

Mesiac

Nočná hliadka

Má ju tá družina, ktorá na druhý deň popoludní nastupuje do dennej (kuchynskej služby). Hliadkujeme po jednom, mladšie deti zvyčajne do polnoci a nadránom, keď už svitá. Tábor v noci strážime hlavne kvôli pomoci deťom - niekomu povedzme treba na záchod, iný spadne z postele, niekomu môže byť zle a vtedy sa veľmi zíde niekto, kto mu posvieti či zavolá pomoc. Inak je hliadka vcelku romantický spôsob, ako prekonávať samého seba, svoju lenivosť či strach.